Sherry Jones och Kamran Pasha

Vad har de gemensamt? Kanske inte så mycket mer än att de båda är intresserade av Aisha, en av Muhammeds fruar. Och inte vilken av fruarna som helst, det var hans favorithustru. Det var i hennes knä han vilade sitt huvud när han dog.

Sherry har just blivit klar med sin bok om henne, "The Jewel of Medina". Hennes amerikanska förlag har bestämt sig för att skjuta på utgivningen, och hennes förläggare säger att han har förstått att "boken skulle kunna uppfattas som stötande" skriver DN den 14/8 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=815562. Nu har ett serbisk förlag dragit in boken kan man läsa i SvD den 20/8  http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1590391.svd. Boken har av en islamkännare karakteriserats både som "mjukporr" och "en krigsförklaring". Hur det är med den saken får vi kanske aldrig veta. Fältet är vidöppet för spekulationer. Jag har svårt att tro att det är den eventuella erotiken eller porren som är problemet för den finns i islamsk litteratur, ett lysande exempel är "Den doftande trädgården". Och Sherry själv säger att "Jag har skrivit med all respekt för islam och Muhammed", så någon krigsförklaring tror jag inte att hon är ute efter.

Kamran är kanske mest känd för tv-serien "Sleeper cell" http://www.boston.com/ae/tv/articles/2005/07/31/showtimes_sleeper_cell_brings_terrorism_home/ . Han har också skrivit en bok om Aisha, "Mother of the Believers" men han tycks inte ha problem med att få ut sitt verk. http://www.mediabistro.com/galleycat/authors/sherry_jones_never_expected_a_fatwa_91154.asp

Det är lätt att tänka sig att man inte vill acceptera en granskning av Aisha av en icke-muslim. Sherrys religiösa tillhörighet vet jag inget om men sannolikheten är stor att hon är kristen. Kamran är muslim. Det kan vara där skon klämmer, tolkning och granskning av religiösa nyckelpersoner kan möjligtvis accepteras inifrån, mer sällan utifrån. Men Aisha är, i likhet med Muhammeds alla andra fruar okränkbar. All form av närmande, även en litterär sådan flera hundra år efter hennes död, är således en överträdelse. Det går om man så vill att fortsätta i den religiösa logikens spår och få det till att boken om Aisha är ett påhopp även på Muhammed. En ren spekulation. Men hur är det förresten med jungfru Maria? Gravid utan sex verkar inte särskilt troligt men försök att ändra den bilden. Ingen utifrån lär få göra det. 

Men Sherry kan ju faktiskt vara muslim. Då faller resonemanget om en utifrån-inifrån-konflikt. Aishas ställning och anseende kan tänkas vara olika bland shia och sunni, precis som jungfru Maria ett helgon för katoliker är men för protestanter snarare en bra kvinna. Aisha och Muhammed fick nämligen inga barn tillsammans. Muhammeds yngsta dotter Fatimah var gift med Ali, den rättmätige efterträdaren till Muhammed enligt shia men inte enligt sunni. Epitetet "de troendes moder"  visar att hon trots sin barnlöshet måste stå högt i kurs hos en annan gren av islam: sunni. Om det är så att både Sherry och Kamran är muslimer representerar de kanske olika grenar. För det är väl inte för att Sherry är kvinna och att Kamran är man som det görs skillnad? Eller att Kamran redan är godkänd både av det amerikanska samhället och ledande muslimska intressenter? Att han inte hotar den rådande maktbalansen. Eller att det hela är ett led i den mediala karusellen runt två tänkbart mediokra böcker.

Herrens vägar är outgrundliga sägs det. Låt Sherry ge sin bild av Aisha. Och låt någon icke-kristen skildra jungfru Maria! Själv ska jag senare i höst se vad den kommande utställningen om just jungfru Maria på Historiska museet visar. Och tro vem som ligger bakom den.


/E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0