Antitrist och omedvetna kulturella handlingar

I dag hittade jag en ny blogg. Antitrist på blogspot. Ska handla om kultur i olika former. Just nu hur sådant redovisas.

Högintressanta frågeställningar. Kulturella aktiviteter vi inte är medvetna om? Finns säkert massor. Försöker erinra mig om vad kultur är till att börja med, ett antal sedvänjor man uppfostrats i och till och lever med och som man i viss mån – medvetet – kan ta avstånd från (vilket för övrigt kan ses som utveckling, till och med kulturell utveckling om ett större antal individer tar samma beslut). Kultur är motsatsen till natur; kultur kräver känslomässiga och tankemässiga värderingar, naturen är reflexer. Mitt emellan finns impulser, intuition och emotioner. Kulturen kan nog inte göra så mycket åt naturen. Däremot styr den det där mitt emellan mer eller mindre framgångsrikt.

 

Så vad gör då jag för omedvetna kulturella handlingar? Det kan jag inte svara på för gör jag det är de ju inte omedvetna saker det handlar om. Så jag omformulerar frågan, vad brukar jag göra för kulturella handlingar som jag till vardags inte betraktar som kulturella? Till exempel ser jag på TV och läser en och annan blogg, lika mycket kulturell handling som att gå på opera eller läsa Strindberg. Och jag brukar gå till en läkare om jag känner mig trött och utarbetad, inte gå till en präst eller någon som ägnar sig åt andeutdrivning.

 

De mest omedvetna kulturella handlingarna är kanske de där de mesta basala mänskliga behoven enligt Maslow finns: Äta, sova och ha sex. Områden som innefattar både reflexer, impulser, intuition, emotioner och en hel uppsjö av värderingar. Allt som delas in i rätt eller fel, fint eller fult, bra eller dåligt, ok och inte ok är värderingar utifrån en kulturell norm. Där finns säkert mycket att gräva i. Men det var bara ett exempel och kanske inte det Antitrist syftade på utan vad gör du, jag och andra för saker som den stora allmänheten faktiskt skulle gå med på att kalla kulturell aktivitet om de bara tänkte efter en liten stund. Med tanken på en mer vetenskaplig approach på hur kulturella handlingar kan mätas och värderas ÄR faktiskt spännande och kanske enda sättet att nå fram. Tala med lärda på lärdas vis ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0