Det relativa omdömet

– Omdöme, vad är det?

Hela familjen tittar gapande på husets yngsta dotter.

– Jag menar, omdöme, är det verkligen något som finns på riktigt?

Fniss hörs lite här och där.

– Seriöst. Finns det verkligen?

Gapskratt.

– Jamen jag har inte förstått. Jag vet inte vad det är, men dom säger att det är något man kan tappa, så det måste ju finnas. Och dom säger att man kan ha dåligt omdöme. Vad skiljer det från annat omdöme?

 

Här finns uppenbarligen ett begreppsligt problem. Vad är egentligen omdöme? Vi försöker förklara att det handlar om värderingar och ta kloka beslut. Att göra dumma saker kan vara tecken på dåligt omdöme.

 

– Men om jag gör en sak jag tycker är bra och andra tycker är dåligt, har jag inget omdöme då? Eller är det dåligt omdöme? Jag tycker ju det är bra.

 

Standardfrasen ”allt är relativt” gör nog ingen nytta här hur relevant den än är. Efter ett tag är vi överens om att omdöme inte är något absolut utan mycket subjektivt, att vissa saker kan anses som utslag av dåligt omdöme ur en synvinkel men kanske inte ur en annan. Gå ut utan mössa när det är tjugo grader kallt ute är dåligt om man vill slippa frysa men förståeligt om man inte vill sabba frisyren. Frågan är vilket som är viktigast i längden, en av alla frågor som skapar generationsklyftan.

 

– Men om man inte kan säga exakt vad omdöme är, hur kan man då säga att man kan tappa omdömet? Jag menar, omdömet är ju ingen sak.
Ständigt denna ordförbistring och ordvrängande. Lugnt försöker jag förklara att det bara är som man säger. Det handlar om att omdömet ibland inte är som det brukar vara eller att det inte är som det förväntas vara.

 

Eftersom hon är tonåring passar jag på att smyga in ett antidrogbudskap. Om man till exempel är full och gör något som man inte skulle ha gjort i vanliga fall och sen får ångra, kanske resten av livet, då skulle nog de flesta säga att man hade tappat omdömet. Naturligtvis har man inte tappat omdömet men man har för tillfället tappat förmågan att ta normala beslut. Det vill säga omdömet är sämre än vanligt.

 

– Ok, jag tror jag förstår. Jag tror jag har bra omdöme.
Fniss hörs igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0